Blogg - Trumkåren?

2008-12-09 20:54:09 Andersson, Emil

Jaha, då var det officiellt till sist då. Trumkåren läggs ner trots att så många visat sitt stöd för kåren.

Väldigt tråkigt är att underhållningsbandet då försvinner, vilket varit en riktigt stor P.R.-maskin för FöMusC. Jag kommer att sakna att gå och lyssna på när UHB framför stycken som Under Blågul Fana i swing-tappning blandat med diverse schlager-klassiker, allt med ett fantastiskt roligt spex därtill.

Om det inte finns några möjligheter att via överklagan (jag har ingen som helst aning, bara svamlar) påverka detta beslut skall jag med stort nöje åka upp till Kungl. Hufudstaden och se på när Y.M. går vintervaktparad.

Risken är väl bara att de lyckas förhandla bort vintervaktparaderna för att de helt plötsligt är "omöjliga att genomföra"...

  • http://www.mil.se/sv/I-Sverige/Centra/Forsvarsmusikcentrum-FoMusC/Nyheter/Marinens-musikkar-kvar-i-Karlskrona/
  • http://www.bevaratrk.se/

 



Kommentarer

2008-12-10 18:38:14 Rydén, Cecilia

Då var det officiellt, FöMusC är nu på väg att förstöra militärmusiken i Sverige. När trumkåren försvinner kommer inte lika många söka och med endast yrkesmusiker kommer det inte bli samma "exercis-kvalitet". Jag blir irriterad. Håller med Andersson om vintervaktparaderna, det kommer bli intressant att se hur YM ska göra det... Eller ja, de kommer ju inte göra det.

För övrigt tycker jag att vi i AMK08 ska gratta oss själva. inför nästa år är det faktiskt fler värnpliktiga som har sökt än tidigare. Jag tror säkert att det har något att göra med våra rekryteringsåtgärder!

2008-12-10 21:51:45 Andersson, Emil

Jag tycker FöMusC borde ha som målsättning att se till att värnpliktiga söker (intresset för blåsmusik finns, vad som behöver göras är att få ungdomarna att vilja bli musiksoldater) och sedan att gå tillbaka till den mycket väl fungerande modellen med kårer bestående av enbart värnpliktiga soldater. Yrkesmusiker kan också behövas, men ska då figurera i separata kårer. Blandkårer fungerar inte - när ska ni som bestämmer inse det?!

Heja Lt Rahmberg och alla med honom som kämpar för de värnpliktiga!

Just nu kan jag bara hoppas att de åtgärder vi värnpliktiga musiksoldater gjorde under en vecka på hösten ger resultat och att vi går mot ljusare tider.

2008-12-12 12:19:50 Larsson, Robert

Det är fler som har läst vad som har skett inom FöMusC märker jag.

Måste säga att kontentan av den här utredningen blev RIKTIG SKIT, MMK lyckades på nått vänster bli kvar i Karlskrona, för som Hjortenhamar sa ÖB betalar bara för det som rör försvaret och inte för våra sommarkonserter mm, då är väl MMK hemskt dyra för de ynka lilla de gör, 10 VP undersommaren några Stadsbesök som vi fick höra att de hade klantat sig på, hästar som skenade var det va???? och de ska vara proffs UP Yours MMK.

Angående de vinterVP som nu TRK gör trots snö, kyla och allt annat så tror jag att man kommer att ta bort paraden och endast ställa upp med en trumpetare som spelar signalerna vid slottet för YM kommer garanterat inte vilja gå några parader under vintern "Det förstör vår ambis kommer det att låta bla bla bla." MESAR. Tycker det är synd att Chefen FöMusC inte har råg i ryggen att säga till MMK att ni behövs i Sthlm om ni ska vara kvar! Ne nu har de verkligen kört FöMusC i botten som om de inte redan var där.

Inget ont om våra YM men värnpliktiga i alla ära, de kan göra det som YM aldrig ställer upp på.

Heja Lt Rahmberg!!!!!!!!!!!!!!!!! 

Så nu har jag rensat ut hjärnan lite för tycker bara detta är skit som har hänt!!!

Ha de gott allesammans!

2008-12-13 20:06:02 Johan Nordfeldt (ej inloggad) Trumpetare

Jag kan ju inte annat tycka än att det är väldigt tråkig att läsa det som ni skriver på er hemsida. Många av er verkar tro att om man jobbar som "YM" så är det en livsstil. Vi får sannerligen ta mycket skit från värnpliktiga. Anledningen till att vi anställdes till att börja med var för att kvalitén på ER var katastrofalt låg. Att vara instruktör och stämledare tillsammans med amatörungdomsmusiker kan ibland vara väldigt frustrerande, men också givande när resultatet blir bra. Jag tror att många av er glömmer att ni förhoppningsvis har gått framåt mycket som musiker under det år som ni låg inne. Självklart vore det väldigt arrogant av mig att våga föreslå att det kan ha att göra med att ni har fått privatlektioner av oss under året. Jag vet att jag och flera av min kollegor har gett fler lektioner än vad vi skulle pga att vi har velat ge det till våra elever. Ändå är vi de "jävla YM". Det kan som sagt kännas lite otacksamt. För kännedom kan jag ju berätta att vi genomför utespelningar året om. Det är nämligen så att vi gör ett stort antal spelningar utan att de värnpliktiga är med-UTAN ATT GNÄLLA OM ATT VI SABBAR VÅRA AMBISAR:)

Så sluta gnäll för fan och var glada och stolta över det som vi har åstadkommit tillsammans under året. Och kom ihåg, ni ska hålla under de månader som ni ligger inne. Vi som är anställda ska hålla en hel karriär. Det är en viss skillnad. Om några veckor rycker nästa årskull in, och då börjar arbetet på nytt. Personligen ser jag fram emot det och jag är övertygad om att AMK 2009 kommer att bli lika bra som ni blev.

Lev väl och kom ihåg att de "jävla YM" kan vara ganska bra att ha ibland. 

YM Nordfeldt

2008-12-14 15:03:17 Wickberg, David

Det är kanske lite onödig frustration som går ut här. Det är ju ett faktum att utan YM så hade vi låtit betydligt sämre så det kan man inte klaga på. Jag tror däremot att det är vissa saker som irriterar Vpl och gör att det skapas friktion och osämja mellan Vpl och YM. Och då är det inte heller alltid YM i allmänhet utan vissa personer, dock så säger man "YM" och drar alla över en kant. Att dra exempel är onödigt efterssom det är historia och att älta det fram och tillbaka vore bara dumt.

Jag hoppas dock att traditionen med värnpliktiga blir kvar i AMK och att ungdomar blir eggade att söka Musiksoldat. Lycka till nästa år och en extra till Hall och Lindqvist (nån mer?) som blir AMK2008 års representanter i AMK2009.

Vi hörs på Kungens barnkalas, då är det upp till bevis för AMK 2009, och YM ;)

2008-12-14 19:06:58 Rydén, Cecilia

Jag håller absolut med Wickberg! Jag hade aldrig utvecklats lika mycket om vi inte hade haft YM! Det jag blir irriterad på är bara hur organisationen utvecklas, att det snart inte kommer finnas några värnpliktiga kvar. På ett sätt kan man ju göra mer med värnpliktiga eftersom de bara ska vara där ett år och YM måste ju som sagt hålla i flera år.

Grattis till Linkan och Hall!!

2008-12-15 11:15:35 Wickberg, David

Förövrigt om man vill slippa YM så kan man söka AMKs veteranmusikkår och göra några gedigna högvakter nästa år. Då är det fett tryck och exercis med rejäl stake!

http://www.youtube.com/watch?v=e46m33IbLFg&feature=related

2008-12-15 21:49:48 Remle, Hanna Men varför är de inte kvar då?

Jag vill också hålla med de flesta om att det har varit kanonkul att spela ihop med så otroligt duktiga och inspirerande musiker och kan nog tänka mig att det inte alltid är roligt att spela med ungdomar som är på en så pass mycket lägre nivå men ett faktum kvarstår ju trots allt: Av de femton platser som yrkesmusiker har i AMK har sju personer bytts ut eller tagit uppehåll och ersatts med vikarier. Det måste ju finnas en anledning till detta: antingen att man slits ut så fort eller att det inte är ett tillräckligt bra jobb. Kanske just på grund av de värnpliktiga.

Lösningen skulle ju kunna vara att både sära mer på YM och vpl men även göra mer tillsammans. Låt Vpl sköta vaktparader och ceremonimusik på helkår som de är bäst på. Och låt YM göra ceremonimusiken de behöv till, när det ska vara mindra ensembler och dessutom en del andra konserter, gärna i större delar av landet än stockholm för att inspirera och sprida blåsmusiken! under tiden: kontinuerliga lektioner och även konserter tillsammans, för att rekrytera och ha kul!

Runtom i landet finns det massor med duktiga ungdomar som spelar blåsinstrument som knappt har en aning om vad AMK är! Det måste ändras på! Med hjälp av både YM och vpl. För att konkurrera med folkhögskolor måste utbildningen nå högre höjder också! Teori och gehörslära borde ingå! Gör det till en bra merit att ha gjort AMK, sätt stopp för myten att man bara lär sig att spela starkt i blåsorkester för det är så mycket mer! Att ha provat på livet som heltidsmusiker ett år är ett bra sätt att se om man trivs med det! Framhäv det i rekryteringsarbetet!

Oj vad jag fick skriva av mig nu... kanske inte riktigt var meningen men jag vil avsluta med att säga att alla vet att det är lättare att gnälla än att ge beröm och de flesta av oss uppskattade verkligen all hjälp vi fick av våra YM trots all tjafs. 

Jag önskar er alla lycka till massor med AMK 2009 alla YM och FA!

God jul och gott nytt år!

/Hanna Remle

2008-12-18 17:15:06 Larsson Robert (ej inloggad)

Oj vad det skevs här!

Till Johan:

Jag uppskatar verkligen allt jag har lärt mig under året tack vare er vad jag var arg och irriterad över är att man lägger ner TRK och låter MMK vara kvar i Karlskrona, för visst håller du med om att det som TRK gör under vintern blir svårt att få in i programmet för de kårer som blir kvar? Dessutom så är TRK den kår som gör mest rekryteringsarbete i mina ögon för FöMusC med sitt underhållningsband.

Sen har jag full förståellse för hur det kan vara att spela med oss amatörer, inte alls roligt men man måste nog vara en person som passar för jobbet också. Alla kanske inte har det enorma tålamod som ibland krävs. Har nu innan jul hjälpt till på musikskolan hemma på konserter där förhållandet blir detsamma som för er, mycket påfrestande för tålamodet. Så vem som hellst passar nog heller inte för det arbete som ni har.

Och käre Wickberg har också rätt att det ofta handlar om ett fåtal som ibland gnäller och att ni andra dras med över en kant, men det har även vi värnpliktiga fått utstå.

Kan däremot inte instämma helt i att ni kom till för att vi var usla musiker tycker det är fel att säga så. Felet grundar ju sig från förta början i att FöMusC har svårt att dra till sig ungdomar som vill söka. Hade själv ingen aning om AMK innnan en kompis som låg inne 2006 kom och sa att du måste söka! Det finns massor av ungdomar som är duktiga på att spela men de vet inte om AMK och de andra kårerna. Om det blev konkurans om platserna skulle nivån stiga tror jag. 

Hälsningar Larsson

2008-12-18 19:26:30 Andersson, Emil

Kan inte säga annat än att jag är glad att detta luftas öppet. Det är bara då det har chans att bli bättre.

Ha det gott i juletid
Emil

2008-12-18 19:39:29 Wickberg, David

Håller med Larsson här. Om FöMusC gjorde en ansträngning så skulle sökningarna öka, jag skulle gissa att sökarantalet skulle öka med minst 100% om man bara insåg att AMK inte är självrekryterande längre.

Tips är då att anställa en PR-ansvarig, en som kan PR och inte nån amatör på Staben som skickar ut gamla mappar från Strängnäs-tiden (3st var), en skiva. Ge en vecka ledigt och lite snällt mana att dela ut dem till nån.

En variant kan också vara att ge sig ut till olika blåsfestivaler och andra evenmang runt om i Sverige, alltså något utanför stockholmsregionen, och spela och göra reklam. Man bör också tänka ett steg längre, kanske spela på invigningar, fotbolls/Hockey/bandy/younameit- matcher och landskamper. Då får också andra höra oss och vi når också ungdomarna istället för Zlatan(medaljmannen), Groby och Gustavadolfs barnklasser. I utbyte kan man ta bort (fullståndigt oanonserade) spelningar inför konserthus där 10 av 11 stolar är tomma och konserter på undanskymda ställen såsom armémuséet för ca 50 personer med en snittålder på 60+ samma dag som Sverige har match i Fotbolls-EM.

Dags att tänka till på detta!

2008-12-18 23:46:55 Per Kraft (ej inloggad) T-sax

Vill börja med att tacka för ett formidabelt musikår, en av de bättre årgångarna på länge om jag får säga vad jag tycker. 

Har läst några av inläggen här och finner dom både roande och stötande på en och samma gång. Roande på så sätt att det är en hel del cynismer som lyser igenom med en del finurliga formuleringar, de har gett mig några skrockande skratt så här i brådskande juletider. Det som gör mig lite beklämd, är den uppenbara trygghet ni känner när ni sitter ensamma vid ett tangentbord och vräker ut eran bitterhet. Missförstå mig nu rätt, jag håller med om mycket av det som skrivs. Men frågan är om ni hade kurage nog att säga detta i person till de berörda? Om jag nu ska göra en gissning efter hur de YM jag har pratat med har reagerat, så är nog svaret nej. Detta innebär alltså att ni har lite inställsamt flinat under det gångna året för att sedan vid första bästa tillfälle i skydd av ensamheten och ett tangentbord, huggit era mentorer, kollegor och i vissa fall vänner i ryggen med en gigantisk kniv i form av svek och illojalitet. Kanske inte en fjäder jag skulle vilja stoppa i min hatt. Hoppas ni sköter ett eventuellt missnöje bättre i framtiden, för att göra som ni har gjort här är inte värdigt. Om vi hade haft YM på min tid, då hade jag bara varit tacksam. Och hade jag inte varit det så hade jag i alla fall haft vett att säga det, inte mygla med det så här i efterhand.

Med dessa i min värld tänkvärda ord så vill jag än en gång tacka för i år.  Mvh /// P.Kraft

 

2008-12-19 00:24:25 Larsson Robert (ej inloggad)

Jag vet inte P. Kraft om du har läst våra protokoll från plutonens timma där det har framkommit kritik mot YM på vissa punkter men men. Trygga eller inte så har du kanske rätt i det du säger men ska väl veta också att precis som i skolan där man också får betyg log man väl med ibland för att inte förstöra dels för sig själv och andra. Sen är det inte bitterhet det är kritik, skillnad på det! Allt är inte dåligt med YM, men inte har allt varit bra heller. Tror att du saknar en del av bilden men låt det vara så. Det är underbart att få den musikaliska utbildning vi fått av YM men när det t ex kommer till exercic och paraddelen förordar jag värnpliktiga till 100% för att vi är unga frächa starka i kroppen mm. Finns naturliga skäl till det, en 20 åring är oftast kvickare i kroppen. Med Vpl får man då ett bättre utseende i parad och det är de folk ser, många hör inte skillnaden på om det står 15 Vpl till i kåren istället för 15 YM men alla ser hur det ser ut!!!

Hälsningar Larsson

2008-12-19 00:36:27 Larsson Robert (ej inloggad) Vad är en bra framtid för AMK?

För att komma med något mer konkret än bara gnäll och kritik så ser jag en framtid i att man hade behållt YM som de 15 som finns idag.

Men man hade även gjort den värnpliktiga delen ur AMK låta kallas AMP mer självständig. Låt AMP sköta högvakter, skicka ut dem på fler turner i landet, avverka 4-5 orter på en vecka. Lite likt marschtåget. Repa in 40 minuter lättlyssnad konsertmusik som passar sig att spela utomhus och ladda upp med gott om marschmarscher för att göra minst en parad och en konsert i varje stad man besöker. Dels gör det reklam och lockar fler till att söka i framtiden samt så uppskattade jag själv när vi t ex gjorde parad genom Nässjö, stannade till två gånger och spelade ett par marscher stillastående och sen gick vidare folk drog sig till oss DIREKT!

Foga sen ihop YM och de värnpliktiga i de större sittande konserterna för det är verkligen där som YM kommer till sin rätt med sin erfarenhet, utbildning och sitt individuella spel! Låt även de värnpliktiga få lektioner som i år av YM, gav mycket, framförallt i starten så man kom igång.

Här ser jag en framtid i både YM och Vpl. YM kan ju dessutom genomföra diverse cermonier utan oss och vi tan YM plötsligt har man två fristående orkerstrar som arbetar, var delvis så iår men som det var skapade det en del osäkerhet då vi värnpliktiga inte visste hur stämmor skulle fördelas beroende på om YM var med eller inte osv.

Hälsningar Larsson

Stundens citat

"Ni maskar omkring där nere som en... ... ...kontrafagott...."
Mj. J. Ang. Tubasektionens spel i det låga registret

Internt | Länkar | Om amk2008.se